שן 64

 

מולרית חלבית ראשונה עליונה (D) - השן החריגה ביותר בצורתה מכל המולריות העליונות (החלביות והקבועות), והיא הקטנה מביניהם. השן היא מעין "תחנת מעבר" התפתחותית בין פרה-מולרית למולרית. השן בעלת שתיים או שלוש תלוליות ושלושה שורשים. קיימות תלוליות בוקאליות ופלטינלית ביניהם מפריד חריץ הקרוי הocclusal groove. בזמן התפתחות השן קיימת גם תלולית דיסטו-בוקלית אשר לעיתים נראית מאוחה עם המזיו-בוקאלית או נמצאת בסמיכות אליה, אך קטנה הרבה יותר. התלולית הבוקאלית גדולה מהפלטינלית, אך הן בעלות גובה דומה. הroot trunk הוא קצר מאד והשורשים הם דיברגנטים מאד (כדי להכיל את השן הקבועה המתפתחת ביניהם), קיים שורש אחד פלטינלי ושניים בוקאליים. במבט אוקלוסלי החלק הלינגואלי צר משמעותית מהבוקאלי, לתלולית המזיו-בוקאלית יש bulge מאפיין. כאשר נראית התלולית הדיסטובוקאלית היא מופרדת מהתלולית המזיו-בוקאלית ע"י חריץ הקרוי הbuccal groove.

 

עזרה בזיהוי:

  • חלביות מול קבועות - רבים מתבלבלים בין D עליונה לבין 4 עליונה קבועה. מומלץ להשוות בין שתי שיניים אלו ולשים לב להבדלים ביניהם. פרה-מולר קבועה היא מחורצת יותר והתלוליות שלה חדות יותר, ב-D חלבית הocclusal groove הוא פחות מודגש והתלוליות מקומרות יותר. כמובן שקיים הבדל בין מספר השורשים של D ל4. כמו-כן, לD ישנה mesio-buccal bulge אשר איננה מאפיינת את הפרה-מולר הקבועה.

  • עליון מול תחתון - המורפולוגיה של D עליונה שונה לחלוטין מזו של D תחתונה, יש לבחון שתי שיניים אלו במקביל ולהבחין בהבדלים ביניהם.

  • טוחנת חלבית עליונה ראשונה מול שנייה - המורפולוגיה היא שונה, אמנם קיימים 3 שורשים בשתי השיניים, אך לטוחנת שנייה 4 תלוליות אשר מסודרות בצורה מאפיינת ושונה מזו של הטוחנת הראשונה.

  • 54 מול 64 - נקודת עיגון טובה לאבחנה בין הצדדים היא הmesio-buccal bulge.

 

 

 

  [דף ראשי] [לימוד עצמי]

© כל הזכויות שמורות לאוניברסיטה העברית בירושלים