שן 84

 

טוחנת חלבית ראשונה תחתונה (D) - שן ייחודית ושונה משאר הטוחנות. השן רחבה מזיו-דיסטלית מאשר בוקו-לינגואלית. בעלת 4 תלוליות ו2 שורשים. קיימות שתי תלוליות בוקאליות (מזיאלית ודיסטלית) ושתי תלוליות לינגואליות (מזיאלית ודיסטלית). קיים שורש מזיאלי ודיסטלי. במבט בוקאלי ניתן להבחין כי התלולית המזיאלית גבוהה מהדיסטלית. ממבט פרוסימלי ניתן להבחין בבליטה משמעותית של התלולית המזיו-בוקאלית אשר נראית כאילו "נשפכת" לכיוון השורשים. במבט אוקלוזלי ניתן להבחין בbulge מהתלולית המזיו-בוקאלית וברכס אשר מחבר את חלקה העליון של התלולית המזיו-בוקאלית לחלקה העליון של התלולית המזיו-לינגואלית וקרוי הtransverse ridge. התלולית הגדולה ביותר היא המזיו-בוקאלית והקטנה ביותר היא הדיסטו-לינגואלית. החריץ המרכזי המפריד בין התלוליות הבוקאליות ללינגואליות מתחיל מהחלק הדיסטלי של השן (אך לא מעבר לdistal ridge) שם הוא קרוי הcentral pit ומסתיים באזור המזיאלי בmesial pit. במבט אוקלוזלי ניתן להבחין כי הקצוות של התלוליות המזיאליות (מזיו-בוקאלית ומזיו-לינגואליות) קרובים יותר אחד לשני מאשר הקצוות של התלוליות הדיסטליות (דיסטו-בוקאלית ודיסטו-לינגואלית).

 

עזרה בזיהוי:

  • חלביות מול קבועות - המורפולוגיה של D תחתונה היא ייחודית, איננה דומה לאף טוחנת אחרת קבועה או חלבית.

  • עליון מול תחתון - המורפולוגיה של D עליונה שונה לחלוטין מזו של D תחתונה, יש לבחון שתי שיניים אלו במקביל ולהבחין בהבדלים ביניהם.

  • טוחנת חלבית תחתונה ראשונה מול שנייה - אמנם שתי השיניים רחבות מזיו-דיסטלית מאשר בוקו-לינגואלית, אבל המורפולוגיה שונה. לטוחנת חלבית ראשונה 4 תלוליות המסודרות בצורה ייחודית וmesio-buccal bulge מאפיין.

  • 74 מול 84 - נקודת עיגון טובה לאבחנה בין הצדדים היא הmesio-buccal bulge, כמו-כן ניתן לשים למרחק בין התלוליות המזיו-בוקאלית למזיו-לינגואלית שהוא קטן יותר מזה שבין הדיסטו-בוקאלית לדיסטו-לינגואלית.

 

 

 

 

  [דף ראשי] [לימוד עצמי]

© כל הזכויות שמורות לאוניברסיטה העברית בירושלים